Co może być odpowiedzialne za zaburzenia snu?

Co może być odpowiedzialne za zaburzenia snu?

Kiedy spędzisz noc na ciągłym przewracaniu się w łóżku, to dobrze wiesz, że następny dzień jest zazwyczaj spisany na straty. Zaburzenia snu powodują zmęczenie, trudności ze skupieniem uwagi oraz pogorszenie samopoczucia. Poznaj przyczyny problemów ze snem i zadbaj o swoje zdrowie już dziś.

Zaburzenia snu - co oznaczają?

Każdemu z nas przydarza się gorsza noc: to, nic szczególnego. Właśnie dlatego tak łatwo bagatelizujemy bezsenność czy nawracające koszmary nocne. Zaburzenia snu to jednak bardzo poważna przypadłość, która odbija się na zdrowiu całego organizmu. Za tym terminem kryje się cała grupa schorzeń wpływających na naszą zdolność do efektywnego nocnego wypoczynku.

Niestety, zły sen staje się naszą nową „normalnością”: wszystko przez stres, bombardujące nas zewsząd bodźce czy zawrotne tempo życia. Problemy ze snem mogą być również symptomem poważniejszych chorób: psychicznych i fizycznych.

Niekiedy zaburzenia snu wiążą się z brakiem prawidłowej postawy ciała, a w konsekwencji: z trudnościami z oddychaniem. Przyczyna problemów z zasypianiem może tkwić również w naszej fizjonomii. Jeśli zdarza Ci się chrapać lub często przebudzać, istnieje duże prawdopodobieństwo, że za złą jakość snu odpowiada krzywa przegroda nosowa.

Widzisz przyrost wagi pomimo braku zmian w codziennej rutynie? Za dodatkowe kilogramy oraz rozdrażnienie, uczucie niepokoju i ogólne zmęczenie mogą odpowiadać zaburzenia snu, koszmary nocne lub nieprawidłowości związane ze zbyt płytkim snem.

Zaburzenia snu - co oznaczają?

Co oznacza płytki sen?

Noc to czas, w którym nasze ciało regeneruje się po trudach minionego dnia. Jeśli organizm nie będzie w stanie odzyskać sił, odbije się to na zmniejszeniu wydajności mózgu bolesności mięśni, a także problemach z koncentracją. A to tylko część z przykrych efektów nieefektywnego, słabego snu.

Naukowcy nie określili jednoznacznie, skąd bierze się i co oznacza płytki sen. Wskazuje się, że przyczyną problemów tego typu są niezdiagnozowane zaburzenia związane ze snem, styl życia, genetyka i aktywność fal mózgowych podczas snu. Podczas snu naprzemiennie przeżywasz kilka faz snu: moment zasypiania, sen płytki, sen głęboki (fazy NREM) oraz fazę REM. Sen REM ma miejsce około 90 minut po zaśnięciu. To właśnie w tej fazie pojawia się większość Twoich snów, a ciało najbardziej się rozluźnia i wypoczywa. Zaburzenie tej fazy sprawia, że organizm nie może się zregenerować, a Ty budzisz się zmęczona i zaniepokojona.

Równie istotna jest faza głębokiego i płytkiego snu. Ile powinny trwać? Fazy NREM przygotowują nasze ciało do przejścia w wypoczynkową fazę REM. Trwają średnio ok. 80-100 minut. Po tym czasie przechodzą w 15 minutowy sen REM, po którym znów następuje faza NREM.

Problemy z zaśnięciem, a więc z zapadnięciem w fazę NREM przekładają się na nieefektywną fazę REM. Pamiętaj, że sen wpływa na prawie każdą funkcję w Twoim ciele, od metabolizmu po system odpornościowy.

Co oznacza płytki sen?

Koszmary nocne a jakość snu

Zaburzenia snu to nie tylko problemy z oddychaniem czy długością poszczególnych faz. Niekiedy problemy z wysypianiem się są ściśle powiązane z naszym dobrostanem psychicznym. Szczególnie uciążliwie bywają negatywne i stresujące sny.

Koszmary to niepokojące lub budzące przerażenie wizje senne. Okazjonalnie przydarzają się co drugiemu dorosłemu. Problem pojawia się wtedy, kiedy nocne koszmary nawracają i zaburzają nasze funkcjonowanie.

Nie wszystkie nawracające koszmary są co noc takie same. Wiele snów tego typu ma podobne motywy i tropy, ale mogą różnić się między sobą treścią. Niezależnie od ich fabuły, koszmary wywołują podobne emocje po przebudzeniu, takie jak gniew, smutek, poczucie winy, lęk. Gonitwa myśli oraz ogólne zaniepokojenie utrudniają ponowne zapadnięcie w sen.

Przyczyny koszmarów nocnych, które nawracają są silnie zindywidualizowane. Najczęściej jednak są symptomem depresji, zespołu stresu pourazowego, narkolepsji czy chorób wynikających z uzależnienia od niektórych substancji. Zdarza się również, że niepokojące wizje senne są efektem ubocznym przyjmowania niektórych leków (zwłaszcza tych na ciśnienie czy antydepresantów).

Co oznacza płytki sen?

Jak się pozbyć koszmarów?

Kiedy doświadczasz snów tego typu, ogromnym problemem staje się ponowne zaśnięcie. Jak pozbyć się koszmarów nocnych, jeśli wiesz, że nie są objawem innej choroby? Oto kilka metod, które poprawią jakość snu oraz pomogą Ci się uspokoić po nagłym przebudzeniu.

  1. Ćwicz głębokie oddychanie. Jeśli budzisz się z przestrachem lub niespokojem, głębokie wdechy i wydechy mogą spowolnić tętno i obniżyć ciśnienie krwi. Miarowe oddechy połącz również z medytacją na sen. Praktykowanie tego rytuału pomoże Ci w panowaniu nad emocjami nie tylko wtedy, kiedy borykasz się z nocnymi koszmarami. Medytacje wpływają na odprężenie całego ciała oraz przekładają się na bardziej efektywny odpoczynek w czasie snu.
  2. Omów sen. Czasami dyskusja na temat snu z partnerem lub przyjaciółką może pomóc złagodzić niepokój, jaki mógł wywołać nocny koszmar. To dobry sposób na zracjonalizowanie przyśnionych wizji i oswojenie emocji oraz wrażeń. Jeśli wolisz zachować treść snu dla siebie, opisz go w notesie. Przepisz swoje myśli i uczucia: dzięki temu staną się mniej przerażające, a mózg skupi się na czynności pisania (i ponownego zasypiania).
  1. Zadbaj o relaks przed udaniem się do łóżka - Wiesz, że po stresującym dniu mogą nawiedzić Cię nocne koszmary? Rozluźnij się jeszcze przed zaśnięciem. Weź gorącą kąpiel i ciesz się zmysłowymi zapachami kosmetyków do ciała. Stwórz domowy rytuał aromaterapii. Pomogą Ci w tym żele pod prysznic o otulających konsystencjach. NIVEA Natural Oil Pielęgnujący olejek pod prysznic dba o nawilżenie i wygładzenie skóry.

Koszmary nocne a jakość snu

Jak leczyć zaburzenia snu?

Na początku zastanów się nad przyczyną problemu. Borykasz się ze stresem w życiu prywatnym lub rodzinnym? A może od dłuższego czasu towarzyszy Ci bezdech, nierówny oddech lub cierpisz na choroby układu krążenia? Określenie podłoża zaburzeń snu to podstawa w dobraniu odpowiedniego leczenia.

Co na zaburzenia snu? Wszystko zależy od intensywności i podłoża problemu. Możesz zacząć od regularnego stosowania leków na alergię (uczulenie i katar sienny to częsta przyczyna niedrożności dróg oddechowych), suplementowania melatoniny (której wydzielanie hamuje długa ekspozycja na światło laptopów i smartfonów w godzinach wieczornych) czy doraźnego przyjmowania tabletek nasennych. Często do rozwiązania problemów ze snem wcale nie potrzeba lekarza od snu. Zmiana albo prosta modyfikacja stylu życia potrafi zdziałać cuda dla naszego zdrowia.

Jeśli chcesz poprawić jakość snu, możesz rozważyć następujące kroki:

  • ogranicz kofeinę: kawa późnym popołudniem może działać na nasz organizm jeszcze przez bardzo długie godziny;
  • włącz do diety większą ilość warzyw i ryb oraz zmniejsz spożycie cukru;
  • przed snem spróbuj metod medytacyjnych oraz spokojnych ćwiczeń rozciągających ciało;
  • ustal rutynę snu: codziennie kładź się spać oraz wstawaj o tej samej porze;
  • zamień orzeźwiające kompozycje zapachowe balsamów i płynów do kąpieli na kojące i otulające nuty. NIVEA Jedwabisty mus do mycia ciała o zapachu wanilii i karmelu pomoże Ci się odprężyć i zrelaksować.

Jak się pozbyć koszmarów?

Kto leczy zaburzenia snu?

Jeśli Twoje problemy z wysypianiem nie ustają, a domowe sposoby zawodzą - umów się na wizytę do specjalisty. Jak się nazywa lekarz od snu? Wcale nie musisz szukać daleko: pomoże Ci Twój lekarz rodzinny.

Lekarz pierwszego kontaktu przeprowadzi wnikliwy wywiad oraz wstępnie oceni ogólny stan zdrowia Twojego organizmu. W zależności od podłoża problemu (problemów z sercem, kłopotów ze zdrowiem psychicznym, itd.) skieruje Cię pod właściwy adres.

Zdarza się również, że za kłopoty ze snem odpowiadają… zęby. Jeśli w ciągu dnia lub po obudzeniu towarzyszy Ci szczękościsk lub ból w okolicach żuchwy, udaj się do dentysty. Napięciu mięśni oraz pochodnym bólom głowy uniemożliwiającym zaśnięcie da się zaradzić zwykłym ochraniaczem stomatologicznym czy relaksatorem.

Porady dla Ciebie