kobieta leży na słońcu

Rola i korzyści witaminy D dla skóry

Odkryj dobroczynne funkcje witaminy D dla skóry i bezpieczne sposoby pozyskiwania jej ze słońca.

CO TO JEST WITAMINA D?

Witamina D jest rozpuszczalną w tłuszczach witaminą, której potrzebujesz dla dobrego zdrowia.

Na co jest witamina D? Witamina D pełni kilka ważnych funkcji w organizmie, takich jak wspomaganie wchłaniania wapnia i wspomaganie prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego poprzez zwalczanie bakterii i wirusów. Twoje ciało potrzebuje witaminy D również do innych funkcji – nerwy potrzebują jej do przekazywania informacji między mózgiem a ciałem, a mięśnie potrzebują jej do poruszania się. Może również regulować i poprawiać nastrój i ma wiele zalet dla Twojej skóry. Jednym słowem, witamina D przynosi skórze mnóstwo korzyści. 

kobieta stojąca w słońcu
ROLA WITAMINY D – CZY JEST DOBRA DLA SKÓRY?

ROLA WITAMINY D – KORZYŚCI DLA SKÓRY

Korzyści z witaminy D obejmują obniżenie ryzyka różnych chorób poprzez wspieranie ważnych funkcji organizmu. Rola witaminy D jest również istotna dla zdrowych zębów i kości.

Oprócz tego, że jest ważnym składnikiem odżywczym dla ogólnego stanu zdrowia, witamina D ma właściwości przeciwdrobnoustrojowe, które mogą pomóc zmniejszyć objawy zapalne trądziku. 

Gdy stosowana jest witamina D, skóra będzie w lepszej kondycji. Witamina D pomaga również w ochronie i odmładzaniu skóry, wspomagając wzrost, regenerację i metabolizm komórek skóry, a także wzmacniając układ odpornościowy skóry i pomagając neutralizować wolne rodniki, które mogą powodować przedwczesne starzenie się.

JAKIE SĄ OBJAWY NIEDOBORU WITAMINY D?

Objawy, które zaalarmują Cię o potencjalnym niedoborze witaminy D, to:

- Zmęczenie i apatia
- Ból lub osłabienie kości lub mięśni
- Przeciążenia, szczególnie w nogach
- Wahania nastroju

Jeśli uważasz, że możesz mieć niedobór witaminy D, poproś lekarza o poradę.


WITAMINA D – GDZIE WYSTĘPUJE? JAK JĄ UZYSKAĆ?

Zapotrzebowanie na dzienną dawkę witaminy D zależy od wieku oraz od tego, czy jesteś w ciąży lub czy karmisz piersią. Najlepszym sposobem ustalenia korzystnej dla Ciebie dziennej dawki jest wykonanie badań krwi oferowanych przez większość laboratoriów.

Witamina D – gdzie występuje? Możesz ją uzyskać z 3 głównych źródeł:
- Odpowiednia dieta
- Światło słoneczne
- Suplementacja

WITAMINA D W JEDZENIU

Witamina D – gdzie występuje na co dzień? Na przykład w jedzeniu. Nasz organizm otrzymuje tylko niewielki procent witaminy D z pożywienia, ale to nie znaczy, że nie warto włączać do diety produktów zawierających tę witaminę! Szczególnie ryby są bogate w witaminę D, więc pamiętaj, aby regularnie włączać do swojej diety łososia, śledzia, makrelę lub tuńczyka. Alternatywnie możesz też wybrać wątróbkę z dorsza lub wołowiny, grzyby lub jajka. Gdy organizmowi dostarczana jest witamina D, skóra staje się zdrowsza i piękniejsza. Tak działa witamina D – sucha skóra odejdzie w zapomnienie.

kobieta stojąca na słońcu z zamkniętymi oczami

WITAMINA D ZE SŁOŃCA

Witamina D – gdzie występuje oprócz jedzenia? Nasze ciała mogą naturalnie wytwarzać witaminę D pod wpływem słońca. Istnieją jednak czynniki, które mogą zmniejszyć czerpanie witaminy D z tego źródła: zanieczyszczenia, chmury, wiek, ciemna karnacja i spędzanie dużej ilości czasu w pomieszczeniach (Twoja skóra nie wytwarza witaminy D ze światła słonecznego wpadającego przez okno).
Ile witaminy D można uzyskać ze słońca?

Zależy to również od różnych czynników, takich jak region, aktualna pora roku, ilość odsłoniętej skóry i pora dnia.
Powszechnie mówi się, że aby otrzymać odpowiednią ilość witaminy D (przybliżona dzienna dawka witaminy D – 1000 j.m.), wystarczy trzy razy w tygodniu spędzić około 20-30 minut na słońcu.

Najlepszą porą dnia, aby uzyskać jak najwięcej witaminy D, jest południe, ponieważ słońce jest w najwyższym punkcie i będziesz potrzebować mniej czasu na ekspozycję, aby organizm wyprodukował witaminę D. Chociaż południe to korzystny czas na produkcję witaminy D, indeks UV (siła promieniowania słonecznego) jest wtedy najsilniejszy, co oznacza również, że słońce łatwiej może spowodować oparzenia, zwłaszcza w przypadku dzieci.

Duża ilość promieniowania UV jest szkodliwa dla naszej skóry, ponieważ może powodować raka i przedwczesne starzenie się skóry. Ważne jest zatem, aby zrównoważyć ekspozycję na słońce między optymalnym czasem na pozyskanie witaminy D a zachowaniem bezpieczeństwa dla skóry.

Dla wrażliwej skóry dzieci NIVEA oferuje gamę kremów przeciwsłonecznych dla dzieci, które zapewniają wysoce skuteczną i natychmiastową ochronę przed promieniowaniem UVA/UVB, dzięki czemu Ty i Twoje dzieci możecie bez obaw cieszyć się słońcem.

dziewczyna uśmiecha się

CZY W ZIMOWYM SŁOŃCU JEST WYSTARCZAJĄCO DUŻO WITAMINY D?

W miesiącach zimowych zwykle nie mamy wystarczającej ekspozycji na słońce, w wyniku czego możemy mieć niedobór witaminy D, który można uzupełnić, przyjmując suplementy. Warto to robić, ponieważ skóra w zimie będzie w lepszej kondycji.

Istnieją 2 rodzaje suplementów, które możesz wypróbować:

W tabletkach: Tabletki są idealną opcją, jeśli chcesz kontrolować ilość przyjmowanej witaminy D.

W kroplach: Podaje się je głównie niemowlętom i dzieciom, ale dorośli również mogą stosować krople. Krople bardzo często zawierają wapń, a więc służą przede wszystkim do wspomagania prawidłowego wzrostu kości. Suplementacja witaminy D idealnie współgra z suplementacją witaminy K2. Witamina D wspomaga wchłanianie wapnia, witamina K2 następnie „transportuje” wapń do odpowiednich obszarów ciała, zapobiegając np. zwapnieniu naczyń krwionośnych.

kobieta leży na słońcu

CZY MOŻNA PRZYJĄĆ ZA DUŻO WITAMINY D?

Nie można przyjąć zbyt dużej ilości witaminy D ze słońca, ponieważ nasze organizmy regulują jej wchłanianie, jednak zawsze pamiętaj o zakrywaniu lub ochronie skóry, jeśli przebywasz na słońcu przez długi czas, aby zmniejszyć ryzyko oparzenia słonecznego.
Należy jednak pamiętać, że przyjmowanie suplementów może powodować nadmiar witaminy D – może to prowadzić do zwiększonego poziomu wapnia we krwi.
Objawami nadmiaru witaminy D mogą być:
- ból brzucha
- apatia
- wymioty
- odwodnienie
- dezorientacja
- zwiększone pragnienie
- mdłości
Łącząc zbilansowaną dietę z zachowaniem bezpiecznego czasu przebywania na słońcu oraz stosowaniem zalecanych dawek suplementów diety, osiągniesz optymalny poziom witaminy D w organizmie.


CHROŃ SWOJĄ SKÓRĘ Z NIVEA SUN


Zawsze pamiętaj o ochronie skóry przed słońcem, by uniknąć oparzeń słonecznych i uszkodzeń skóry. NIVEA ma dokładnie to, czego potrzebujesz, aby zapewnić Tobie i całej Twojej rodzinie bezpieczeństwo i komfort na słońcu, niezależnie od pory roku. Odkryj gamę produktów przeciwsłonecznych NIVEA, które zapewnią skórze ochronę, nawilżenie i miękkość.

Aby uzyskać najsilniejszą ochronę ciała, wypróbuj Protect & Moisture Ultra balsam do opalania SPF 50+. Zapewnia natychmiastową ochronę przed promieniowaniem UV i wspomaga ochronę skóry od wewnątrz dzięki przeciwutleniającej witaminie E, która utrzymuje nawilżenie skóry.

Sensitive krem ochronny do twarzy dla skóry wrażliwej SPF 50+ chroni twarz przed promieniami UVA/UVB oraz Wysokoenergetycznym Światłem Widzialnym. Pielęgnująca i nieperfumowana formuła chroni przed alergiami słonecznymi i podrażnieniami. 

dziewczyna z rudymi włosami trzymająca krem ​​do twarzy Nivea SPF

Odkryj kremy przeciwsłoneczne do twarzy NIVEA, które chronią skórę przed promieniami UV, jednocześnie zapobiegając powstawaniu ciemnych plam i pomagając polepszyć wygląd istniejących zmarszczek i przebarwień.

Porady dla Ciebie