jakie ćwiczenia na uda

Jakie ćwiczenia na uda? 8 pomysłów NIVEA

Ćwiczenia wyszczuplające i ujędrniające uda

Uda to obok brzucha i pośladków jedna z części ciała, na którą narzekamy najczęściej. Narzekanie jednak nic nie zmienia. Dopiero regularne ćwiczenia i pielęgnacja skóry dają rezultaty! Jak ćwiczyć uda, żeby były szczuplejsze, bardziej jędrne i bez cellulitu? Mamy dla Ciebie konkretne propozycje i schemat postępowania!

Ćwiczenia na uda – jak i dlaczego warto ćwiczyć mięśnie ud?

ćwiczenia na uda

Ćwiczenia na uda są różne. Jeśli dotąd kojarzyły Ci się tylko z treningiem kulturysty – czas zderzyć te wyobrażenia z rzeczywistością. Jako kobiecie na pewno zależy Ci na wyszczupleniu ud, w dalszej kolejności na ich wizualnym wygładzeniu (a więc redukcji cellulitu). Musisz wiedzieć, że ćwiczenia na nogi jak najbardziej pomagają to osiągnąć, trzeba tylko właściwie je dobrać. To nie tak, że skuteczne ćwiczenia na uda jedynie rozbudowują masę mięśniową i sprawiają, że uda – choć są silniejsze – wyglądają przy tym na większe. Ćwiczenia dzielimy na takie, które powodują przyrost masy mięśniowej, ale też na te, które zwiększają jej wytrzymałość i siłę oraz ją wysmuklają. Mięśnie ud można wzmacniać i rozbudowywać ćwiczeniami z obciążeniem, natomiast odchudzająco i ujędrniająco działają ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała oraz ćwiczenia z gumą na uda.

Jak odchudzić nogi? Wprawdzie nie da się schudnąć tylko z wybranej partii ciała, jednak ćwiczeniami nakierowanymi na uda można przyspieszyć spalanie tłuszczu właśnie w tym miejscu. Warto ćwiczyć uda, bo więcej masy mięśniowej oznacza szybszy metabolizm. Im więcej masz mięśni, tym sprawniej spalasz tłuszcz nawet podczas wykonywania codziennych czynności. Poza tym ćwiczenie ud wzmacnia także stawy, zwłaszcza kolanowe i biodrowe. Wyćwiczone uda dadzą Ci w przyszłości więcej możliwości, jeśli chodzi o każdy rodzaj treningu.

Ćwiczenia na szczupłe uda – zanim zaczniesz

Pamiętaj, że nawet najlepsze ćwiczenia na szczupłe uda nie dadzą wizualnie chudych nóg, jeśli nie zadbasz również o dietę. Jeśli Twoje uda pokrywa gruba warstwa tkanki tłuszczowej, musisz ją spalić, żeby uda były szczuplejsze. Jak zrzucić uda? Oczywiście trenując, ale także zdrowo jedząc. Musisz być na lekkim deficycie kalorycznym, żeby spalać tłuszcz. Jeśli nie masz nadwagi, nie musisz być na rygorystycznej diecie odchudzającej. Duże rezultaty osiągniesz obcinając już 500 kcal z codziennego menu. Początkowo postaw na mniejsze kolacje i lżejsze desery, a także pożegnaj podjadanie między posiłkami.

Ćwiczenia na smukłe uda warto włączyć w trening całego ciała. Co to znaczy? Przeplataj trening z ćwiczeniami na zgrabne nogi treningami cardio, na brzuch, górne partie ciała oraz treningami ogólnorozwojowymi. Tak naprawdę każdy z nich będzie działał także na nogi, bo mięśnie nie pracują w zupełnej izolacji. Kiedy wykonujesz ćwiczenia na chude uda, bardzo często pracujesz także pośladkami, a nawet brzuchem, bo utrzymanie prawidłowej postawy podczas różnorodnych ćwiczeń wymaga napięcia mięśni głębokich zlokalizowanych wokół kręgosłupa. Wnioski? Nie męcz się codziennie ćwiczeniami na zgrabne uda, tylko przeplataj je treningami na inne partie ciała. Nie dość, że wypracujesz harmonijnie zbudowane ciało, to jeszcze dasz mięśniom ud czas na regenerację. Odpoczynek jest niezbędny do tego, by uda się rozwijały i traciły tkankę tłuszczową. Gdybyś każdy trening poświęcała na ćwiczenia na szczupłe nogi, osiągnęłabyś efekt odwrotny do zamierzonego. Przemęczone mięśnie przestałyby współpracować, a tym samym spalać tłuszcz.

Jak odchudzić uda? Jest na to co najmniej kilka sposobów. Ćwicz w domu – na chude uda świetnie podziałają ćwiczenia o małej dynamice, do których nie potrzeba wiele miejsca. Wskazane są także ćwiczenia siłowe, jednak z małym obciążeniem i dużą liczbą powtórzeń każdego ćwiczenia. Taki trening wzmacnia mięśnie, ale nie rozbudowuje ich nadmiernie. 

jak odchudzic nogi

2w1 - ćwiczenia na uda oraz...

Jak już wspomnieliśmy, podczas wykonywania wielu ćwiczeń na uda, angażujesz do pracy także inne mięśnie. Które z nich dadzą Ci dodatkowo szczupły brzuch, a które zgrabne pośladki i łydki?

ćwiczenia ud

Ćwiczenia na uda i pośladki

Trudno o efektywniejsze ćwiczenia na uda i pośladki niż przysiady. Jeśli jesteś początkująca, nie potrzebujesz do nich żadnego sprzętu i z powodzeniem wykonasz je w domu! Oprócz klasycznych przysiadów rób przysiady ze złączonymi stopami (tzw. ski squats), przysiady w rozkroku (sumo squats), przysiady w zwolnionym tempie, z pulsacyjnym pogłębianiem oraz z wykopem w przód oraz w tył.

Inne ćwiczenia na pośladki i uda? Mniej dynamiczne wznoszenia wyprostowanych nóg w leżeniu bokiem. To ćwiczenie nie wywoła wprawdzie zadyszki, ale sprawi, że poczujesz prawdziwe palenie ud i pośladków! Wystarczy tylko mata, kawałek podłogi i możesz wykonywać ćwiczenia na uda i pośladki w domu.

Kolejne wspaniałe ćwiczenia to różne warianty mostka. W wersji podstawowej w leżeniu na plecach ze stopami opartymi na podłodze wykonujesz wznosy bioder – tak, by ciało od klatki piersiowej do kolan tworzyło jedną linię. Ćwiczenie można modyfikować, wykonując wznosy ruchem kołyski na boki, na jednej nodze oraz na jednej nodze z wyprostem nogi w kolanie. Warto wiedzieć, że mostki to równocześnie ćwiczenia na brzuch, uda i pośladki, choć na pierwszy rzut oka brzuch wcale nie jest w nie zaangażowany.

Ćwiczenia na brzuch i uda

Skoro jesteśmy już przy ćwiczeniach na brzuch i uda – które jeszcze pomogą wyszczuplić obie te partie ciała jednocześnie? Trening zacznij od dynamicznych ćwiczeń typu cardio, np. wspinaczki górskiej. To ćwiczenie polega na naprzemiennym przyciąganiu kolan do klatki piersiowej w podporze przodem.

Bardzo skuteczne są także ćwiczenia na uda i brzuch znane ze szkolnych lekcji wf-u, np. nożyce pionowe i poziome. Nożyce poziome angażują mięśnie czworogłowe ud oraz różne mięśnie brzucha, w zależności od kąta nachylenia nóg względem podłogi. To bardzo dobre ćwiczenia na płaski brzuch i uda w domu, podobnie jak rowerek.

Które ćwiczenia na brzuch i uda polecamy dla początkujących? Przede wszystkim te statyczne,  w leżeniu lub podporze przodem. W klęku wykonuj np. wznosy ugiętej i wyprostowanej nogi oraz wykopy. W leżeniu na brzuchu tzw. supermana (równoczesne unoszenie prostych nóg i klatki piersiowej z ramionami wyciągniętymi przed siebie). Ćwiczenia te podziałają na mięśnie głębokie brzucha, których wzmacnianie jest bardzo ważne m.in. dla zdrowia kręgosłupa.

Do ćwiczeń na płaski brzuch i szczupłe uda można zaliczyć nawet wykroki i zakroki. Choć to typowe ćwiczenia na uda, to do ich poprawnego wykonania niezbędna jest wzmożona praca brzucha. Wzmocnienie mięśni brzucha zanotujesz także po regularnie wykonywanych wypadach w bok czy wznosach nóg w staniu. Wszystkie te ćwiczenia wymagają utrzymania równowagi, a to możliwe tylko wtedy, gdy mocno napinasz brzuch.

ćwiczenia na brzuch i uda

cwiczenia na nogi

Ćwiczenia na uda i łydki

Równoczesne ćwiczenia na uda i łydki najprościej jest wykonywać na rowerze. Jeśli masz możliwość, używaj roweru stacjonarnego. Taki trening pozwoli Ci spalić mnóstwo kalorii, a tym samym pozbyć się tłuszczu z nóg. Ćwiczenia na szczupłe uda i łydki warto oprzeć także na gumach oporowych do ćwiczeń. Równoczesną pracę mięśni ud i łydek zapewnią Ci ćwiczenia z gumą założoną na kostki. Przykłady? Wznosy na palce w szerokim przysiadzie i marsz bokiem w pozycji półprzysiadu.

Ćwiczenia na biodra i uda

Ćwiczenia na biodra i uda to niemal nierozerwalny duet. Większość ćwiczeń na uda angażuje biodra. Bardzo skuteczny (i przyjemny!) jest pod tym względem… taniec! Najpopularniejsza obecnie jest zumba.

A jak ćwiczyć uda i biodra w domu? Wykonuj wszelkie ćwiczenia z ruchem do boku, np. odwodzenie nóg w pozycji stojącej, przeskoki z nogi na nogę ruchem wahadła, wznosy bioder bokiem w oparciu na łokciu i kolanach. Obie partie ciała wspaniale pracują także podczas przysiadów. Do ich wykonania angażuje się bowiem zginacze i prostowniki bioder.

Jak ćwiczyć poszczególne mięśnie ud?

Ćwiczenia na mięsień dwugłowy uda

Mięśnie dwugłowe znajdują się z tyłu ud. To mięśnie, które doskonale pracują w takich ćwiczeniach, jak różnego rodzaju martwe ciągi albo ugięcia podudzi w leżeniu. Ćwiczenia na dwugłowy uda w izolacji w domowych warunkach najlepiej wykonasz dzięki zastosowaniu gum oporowych (tzw. resistance bands). Przyjemnością, ale też wyzwaniem, mogą być ćwiczenia na mięsień dwugłowy uda na piłce szwajcarskiej, np. naprzemienne zginanie i prostowanie nóg w kolanach w leżeniu na plecach ze stopami opartymi na piłce. Z boku wygląda to niepozornie, ale wymaga mocnej pracy mięśni i dużej równowagi!

Ćwiczenia na mięsień czworogłowy uda

Mięśnie czworogłowe to największe mięśnie ud rozciągnięte od bioder aż po kolana. Do ćwiczeń na mięsień czworogłowy uda zaliczamy przysiady, wykroki i zakroki. Najlepsze rezultaty daje wykonywanie tych ćwiczeń z obciążeniem, np. z hantlami w każdej dłoni. Na siłowni możesz wykonywać ćwiczenie izolowane – wypychanie suwnicy obunóż i jednonóż. Domowe odchudzające ćwiczenia na czworogłowy uda to np. przysiady z wyskokiem, burpees, runner (dynamiczne przywodzenie kolana do klatki piersiowej w pozycji wykrocznej) oraz wchodzenie na podest (lub po prostu krzesło).

ćwiczenia z piłką

cwiczenia-uda

Ćwiczenia na uda wewnętrzne

Wewnętrzna strona ud to szczególnie problematyczna strefa – trudno ją wyszczuplić, a i same ćwiczenia na uda wewnętrzne nie należą do najprostszych. Zacznij od nożyc pionowych. Dołóż do tego wznosy prostych nóg w leżeniu bokiem. Żeby w tym ćwiczeniu pracowały wnętrza ud, musisz unosić tę nogę, która ma styczność z podłogą (prawą w leżeniu na prawym boku i lewą na lewym boku). Trening na wewnętrzne uda powinnaś uzupełnić o wykroki w bok, przysiady plie oraz wznosy nóg w leżeniu na brzuchu ze złączonymi podeszwami stóp (motylek).

Które ćwiczenia wykonasz w domu?

Ćwiczenia na uda w domu najłatwiej jest wykonywać bez żadnych sprzętów, bądź z lekkimi, przenośnymi akcesoriami typu gumy oporowe. Niech będą to ćwiczenia o charakterze wyszczuplającym, ujędrniającym i wzmacniającym. Wiele ćwiczeń można z powodzeniem realizować zarówno z, jak i bez dodatkowego obciążenia i sprzętu. Naczelnym przykładem są przysiady i wykroki. Mało tego – niektóre ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała są nawet trudniejsze niż te z hantlami czy sztangą! Nie wierzysz? Spróbuj zatem wykonać tzw. pistol squat, czyli przysiad na jednej nodze…

Na pewno spodoba Ci się także trening z wykorzystaniem TRX-a, systemu taśm do ćwiczeń umożliwiającego wykonywanie zaawansowanych ćwiczeń siłowych z wykorzystaniem wyłącznie obciążenia własnego ciała. TRX pozwala ćwiczyć w częściowym zawieszeniu nad ziemią, więc pomimo ogromnego wysiłku, poczujesz się, jakbyś latała!

ćwiczenia z piłką

Po ćwiczeniach - jak utrwalać efekty treningu ud?

Musisz wiedzieć, że sam ciężki trening na szczupłe uda może nie dać żadnych efektów, albo przynieść efekty odwrotne do zamierzonych. Jak to? Zadzieje się tak, jeśli będziesz pomijać rozciąganie mięśni po zakończonym treningu. W przypadku ud jest to bardzo, bardzo ważne. Nierozciągane mięśnie pod wpływem samego treningu siłowego albo wytrzymałościowego będą rozrastać się na boki oraz nadmiernie przykurczać. A Tobie przecież zależy na smukłych udach o niewielkim obwodzie, prawda? Pamiętaj więc, by absolutnie każdy trening na szczupłe uda kończyć kilkuminutowym stretchingiem.

balsam Q10 plus

W ramach treningu na smukłe uda warto wykonywać także rolowanie. Do tego celu służy specjalny piankowy wałek. Rolowanie działa podobnie do rozciągania, pomaga rozluźnić mięśnie i powrócić im do normalnego kształtu. Poza tym odżywia pokrywającą mięśnie powięź, co przyspiesza regenerację mięśni i z treningu na trening zwiększa ich możliwości.

Trening nóg powinnaś też uzupełniać pielęgnacją z zewnątrz. Zaopatrz się zatem w balsam ujędrniający i smaruj nim nogi codziennie wieczorem. Taki zabieg przyda Ci się zwłaszcza wtedy, gdy chcesz pozbyć się cellulitu i wygładzić skórę na udach. Balsam sam w sobie nie dałyby efektu szczuplejszych nóg, jednak w połączeniu z dietą i ćwiczeniami jego rola jest już znacznie poważniejsza. Tak jak trening przyspiesza krążenie i tym samym metabolizm, tak balsam nakładamy poprzez masaż pobudza mikrokrążenie w skórze i pomaga się jej oczyścić, ujędrnić, wygładzić.

Jaki balsam wybrać? Nasz typ to balsam ujędrniający NIVEA z antyoksydantami – koenzymem Q10 i witaminą C, które pomagają skórze stawiać opór wobec procesów starzenia się skóry. Jeśli lubisz formułę olejku, możesz też wypróbować  ujędrniający olejek do ciała NIVEA Q10 z olejkami  z awokado, nasion bawełny i orzechów makadamia. Kosmetyki NIVEA dzięki regularnemu stosowaniu nie tylko ujędrnią i wygładzą skórę, ale też zredukują widoczność rozstępów i poprawią koloryt skóry.

Różnorodność możliwości w zakresie ćwiczeń na uda jest zachwycająca. Każda z nas może wypracować zgrabne nogi bez względu na warunki i sprzęt, jakimi dysponuje. Metoda jest bardzo ważna, jednak byłoby dobrze, żeby treningi sprawiały Ci też przyjemność i nie były nudne. Dzięki temu nie będziesz musiała się do nich zmuszać. Szczupłe uda będą wówczas... skutkiem ubocznym aktywnego stylu życia!

Zobacz także