wplyw-diety-a-nadmierne-pocenie-sie

Wpływ diety a nadmierne pocenie się

 



Charakter diety może wpływać na intensywność wydzielania i zapach potu. Gorące, pikantne potrawy, dieta bogata w tłuszcze zwierzęce oraz używki typu alkohol, papierosy, mocna kawa, herbata czy napoje bogate w kofeinę mogą nasilać nadpotliwość. Na specyficzny zapach wpływają posiłki obfite w tłuszcze zwierzęce, ostre przyprawy, cebulę, czosnek itd. Ciekawe obserwacje poczyniono porównując preferencje zapachowe kobiet z różnych części świata. I tak np. Japonki wybierają dezodoranty czy perfumy o delikatniejszej nucie zapachowej niż np. Niemki. Autorzy tłumaczą to właśnie rodzajem stosowanej diety; w Japonii dominuje delikatna dieta warzywno-rybna, która ogranicza pocenie się, natomiast w Niemczech kuchnia opiera się na ostro przyprawionych daniach mięsnych.

NATURALNE METODY ZMNIEJSZANIA NADPOTLIWOŚCI



W walce z nadpotliwością od lat znane są i sprawdzone metody płynące z natury. Dostępne na rynku doustne preparaty zwalczające nadpotliwość opierają się przede wszystkim na wyciągach ziołowych. Znajdziemy w nich m.in. szałwię, ziele skrzypu polnego, liście pokrzywy, a także pokrzyk i sporysz (należące do alkaloidów rośliny, które wpływają na hamowanie nadmiernego wydzielania potu na poziomie ośrodkowego układu nerwowego). Zalecane jest również picie naparu z ziół np. szałwi (3 szklanki/dzień) czy melisy, jak również dodawanie ziół do kąpieli (szałwia, nasiona kozieradki, pokrzywy, macierzanki, babki lancetowatej, rumianku, kory dębu i brzozy). Zioła, oprócz bezpośredniego wpływu na ilość i zapach wydzielanego potu pomagają również w sposób pośredni – działają lekko tonizująco, wyciszająco. Pomaga to zwłaszcza w przypadkach, gdzie nadmierne pocenie się powstaje głównie w sytuacjach emocjonalnych czy stresujących. U tych osób przydatne stają się również naturalne metody walki z stresem – joga, tai-chi, zabiegi akupresury, masaże itp.