Kolagen i włókna kolagenowe – 13 kluczowych faktów

Kolagen i włókna kolagenowe – 13 kluczowych faktów

Z wiekiem oraz pod wpływem czynników zewnętrznych skóra traci elastyczność. Jeśli chcesz zapobiec powstawaniu zmarszczek i zadbać o swoje ciało, możesz dodać do swojej rutyny pielęgnacyjnej i diety… kolagen! Przedstawiamy 13 faktów o tym składniku.

Kolagen – co to jest?

Na pewno słyszałaś już o kolagenie: przemysł kosmetyczny uwielbia ten składnik za przeciwzmarszczkowe i napinające skórę działanie. Czy wiesz jednak, gdzie występuje naturalnie?

Fakt nr 1. Budowa kolagenu, czyli… białka!

Kolagen to nic innego, jak właśnie białko zbudowane z aminokwasów. Co więcej, to jedno z głównych białek, które występują w całej tkance łącznej. To zupełnie podstawowy budulec naszego ciała! W skórze młodej osoby znajduje się mnóstwo tego białka. Kolagen stanowi niemal 70% całkowitego białka u osób do 25. roku życia. Po tym okresie jego ilość stopniowo się zmniejsza, gdyż produkcja kolagenu w komórkach zwalnia, a po 70 roku życia właściwie ustaje: wtedy też nasilają się problemy ze stawami, osłabia się wzrok, włosy, a skóra staje się wyraźnie sucha.

Kolagen i włókna kolagenowe – 13 kluczowych faktów

Włókna kolagenowe – czym są?

Włókno kolagenowe to po prostu większa cząstka zbudowana z kolagenu. Ma włóknistą strukturę, a kształtem przypomina nitki, stąd właśnie jej nazwa. Włókna te świetnie się rozciągają: tworzą niemalże siatkę mocującą organy wewnętrze. To również podstawowy budulec kości, ścięgien i skóry, czyli wszystkich ruchomych i elastycznych części naszego ciała.

Fakt nr 2. W naszym ciele występują dwa główne rodzaje kolagenu

  • Kolagen typu I: te włókna kolagenowe znajdują się w skórze, ścięgnach i kościach. Kolagen tego typu jest również białkiem, które pomaga w gojeniu się ran.
  • Kolagen typu II: znajdziesz go głównie w chrząstce stawowej.

Jak rozpoznać niedobór tego białka? Pogłębiające się zmarszczki to tylko jeden z objawów, z którym łatwo sobie poradzisz. Możesz sięgnąć po ulubiony krem lub serum. Jeżeli jednak czujesz, że Twoje mięśnie są osłabione lub odczuwasz ból stawów, możesz pomyśleć o suplementacji kolagenu. 

Fakt nr 3. Zmniejszona ilość kolagenu = bardziej widoczne pory

Wraz z wiekiem zmniejsza się jednak produkcja kolagenu. Spadek w jego wytwarzaniu następuje już po 25. roku życia. Co to oznacza dla naszej skóry? Redukcja ilości kolagenu wiąże się z pojawianiem głębszych zmarszczek, ale nie tylko. Kiedy Twoja cera traci elastyczność, pory rozszerzają się i stają się bardziej widoczne. Wszystko to dlatego, że włókna kolagenowe pomiędzy nimi zaczynają zanikać. Naturalnie zachodzące procesy starzenia powodują erozję tych włókien, a nawet znacząco spowalniają produkcję kolagenu w skórze.

Ten ważny dla jędrności skóry składnik ma też bardzo ważny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie stawów oraz właściwą budowę kości. Jego niedobory odbijają się również na stanie włosów i paznokci.

Kolagen i włókna kolagenowe – 13 kluczowych faktów

Kolagen – gdzie występuje?

Kolagen występuje nie tylko w ciele człowieka! Czytaj dalej, żeby dowiedzieć się, gdzie występuje kolagen.

Fakt nr 4. Kolagen w jedzeniu

Kolagenu możesz szukać w wielu produktach spożywczych. Znajdziesz go przede wszystkim w rybach w galarecie czy podrobach. Możesz ugotować również treściwy rosół na bazie kurzych nóżek, nasycając bulion kolagenem. Jeśli nie przepadasz za tego typu przysmakami, to nic straconego! Bogatym źródłem kolagenu w diecie jest również żelatyna i jej pochodne. Uzupełnienie niedoborów kolagenu wcale nie musi być drogą przez mękę: wystarczy, że do swojego jadłospisu włączysz owocowe galaretki.

A co zrobić, jeżeli jesteś wegetarianką? Niestety, nie znajdziemy kolagenu w roślinach. W diecie pozbawionej mięsa i produktów odzwierzęcych nie można więc zapomnieć o dostarczeniu składników niezbędnych do wytwarzania włókien kolagenu dla prawidłowego funkcjonowania stawów. Włącz do swojej diety suplementy z kolagenem, który nie został pozyskany od zwierząt. Szukaj zatem preparatów z hydrolizatem kolagenu.

Kolagen i włókna kolagenowe – 13 kluczowych faktów

Kolagen – właściwości

Uzupełnianie braków kolagenu może przynieść tylko pozytywne efekty. Kto powinien szczególnie pamiętać o właściwym poziomie tego białka w organizmie?

Fakt nr 5. Dla kogo kolagen?

Suplementację kolagenu powinny rozważyć zwłaszcza seniorzy po ukończeniu 70. roku życia, osoby, które prowadzą bardzo aktywny tryb życia lub charakter ich pracy polega na wielogodzinnym staniu. Wszystko to przez codzienne obciążenia stawów i mięśni, które mogą powodować ból i dyskomfort. To właśnie kolagen jest tym białkiem, które dba o elastyczność i właściwe funkcjonowanie naszego układu ruchowego.

Kolagen i włókna kolagenowe – 13 kluczowych faktów

Fakt nr 6. Kolagen na włosy i paznokcie

Jeśli borykasz się z łamliwością włosów i paznokci, winowajcą może być również niedobór kolagenu. Często zapominamy o tym, że niedobór tak kluczowego białka przekłada się na kondycję całego organizmu. 

Fakt nr 7. Działanie anti-aging

O wspomaganie siły włókien kolagenowych w skórze powinnaś zadbać też wtedy, kiedy zależy Ci na opóźnieniu widocznych procesów starzenia. Nie tylko zbilansowana dieta gra tutaj pierwsze skrzypce. Możesz dostarczyć tego cennego białka swojej cerze wprost ze słoiczka. Jeśli interesuje cię to, w jaki sposób dobrać rodzaj kolagenu do potrzeb Twojej skóry, przeczytaj nasz artykuł Typy kolagenu. Który przyniesie korzyść Twojej skórze?.

Kolagen na skórę. W jaki sposób działa?

Jak już wiesz, kolagen jest między innymi najważniejszym białkiem strukturalnym w naszej skórze. Odpowiada za zapewnienie nam napiętej, sprężystej i młodzieńczo wyglądającej skóry. Niestety, przez naturalny proces starzenia oraz wpływ czynników zewnętrznych, ilość kolagenu w skórze z czasem się zmniejsza. Nie tylko produkujemy mniej kolagenu po dwudziestce, ale także tracimy pozostały kolagen przez nadmierną ekspozycję na słońce, palenie papierosów lub spożywanie zbyt dużej ilości cukru.

Fakt nr 8. Systematyczność i wieloetapowa pielęgnacja

Jeśli stosujesz kolagen w kosmetykach tylko raz na jakiś czas, możesz nie zauważyć pożądanych efektów. Powód jest prosty: kosmetyk z tym białkiem może nie mieć szansy wniknąć w skórę na tyle, aby widocznie poprawić kondycję cery. Jeśli chcesz jak najdłużej cieszyć się promienną cerą oraz zależy Ci na zredukowaniu widoczności zmarszczek, postaw na kompleksową pielęgnację.

Zacznij od nałożenia serum do twarzy, w którym kolagen nie występuje solo, ale w towarzystwie kwasu hialuronowego oraz elastyny. Dzięki takiej kompozycji składników aktywnych możesz być pewna, że kosmetyk nie zadziała jedynie na powierzchni cery, ale również wniknie w głębsze warstwy skóry. Dla podtrzymania efektu nałóż również krem na noc. Sprawdź również kosmetyki do pielęgnacji twarzy z linii NIVEA® HYALURON CELLULAR FILLER. Zawarty w nich Booster Kolagenu oraz kwas hialuronowy pobudzają skórę do odnowy komórek oraz stymulują produkcję kolagenu.

Kolagen i włókna kolagenowe – 13 kluczowych faktów

Fakt nr 9. Sposób na cienie, sińce i opuchliznę: kolagen pod oczy

Pozytywnych właściwości kolagenu jest naprawdę na pęczki. Jeśli borykasz się z zasinieniami oraz opuchlizną pod oczami, kremy z kolagenem pod oczy mogą Cię zaskoczyć. Skóra tego obszaru jest bardzo delikatna i wymagająca. Nic w tym dziwnego: nie posiada ona gruczołów potowych, a liczba gruczołów łojowych jest naprawdę niewielka. Właśnie z tych powodów skóra pod oczami bardzo łatwo się przesusza, a wszystkie zmarszczki oraz zagniecenia są o wiele bardziej widoczne. Kolagen wpływa na odbudowę struktury skóry, zabezpieczając ją przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych (słońca, wiatru).

Kolagen w ciąży zapobiega rozstępom?

Ciąża to piękny i wymagający czas dla kobiecego ciała. Skóra rozciąga się i napina, żeby dostosować się do zmieniających się rozmiarów brzucha. To właśnie wtedy jesteśmy szczególnie narażone na powstawanie rozstępów. Warto pamiętać o tym, że skłonność do ich powstawania rozstępów dziedziczna, a ich wystepowanie jest zupełnie normalne. Jeśli posiada je Twoja mama lub siostra, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w trakcie ciąży (ale także przy gwałtownym przybraniu wagi lub schudnięciu) mogą pojawić się i u Ciebie. Pisaliśmy o tym szerzej też w artykule Zmiany skórne i rozstępy w ciąży – jak ich uniknąć?. Pamiętaj, że to żaden powód do wstydu, ale dowód na to, jak bardzo Twoje ciało potrafi się zmieniać!

Kolagen i włókna kolagenowe – 13 kluczowych faktów

Fakt nr 10. Kolagen w ciąży na rozstępy

W jaki sposób na naszym ciele pojawiają się charakterystyczne paski? Stają się widoczne wtedy, kiedy skóra rozciąga się ponad swoje możliwości. Rozstępy powstają w wyniku zerwania włókien kolagenowych. To one są odpowiedzialne za elastyczność skóry oraz za jej zdolność do powrotu do pierwotnego kształtu sprzed rozciągnięcia. Kiedy dochodzi do zakłócenia pracy komórek, które budują włókna kolagenowe, skóra ma trudność w powróceniu do stanu sprzed ciąży.

Kiedy spada poziom kolagenu (z wiekiem, z niedoborami spowodowanymi niepoprawnie zbilansowaną dietą, paleniem papierosów, opalaniem się), zwiększa się prawdopodobieństwo pojawienia się rozstępów.

W ograniczeniu powstawania rozstępów oraz w ich szybkim zwalczaniu liczy się przede wszystkim nawilżanie. Ujędrnianie ciała balsamami, olejkami i kremami pomaga uelastycznić skórę oraz wspomóc ją w tym wymagającym czasie. Kiedy na swoim ciele zauważysz rozstępy o czerwonawej barwie, możesz znacząco je zmniejszyć bez większego problemu. Charakterystyczny kolor oznacza, że są jeszcze świeże i podatne na redukcję (perłowobiałe paski oznaczają, że rozstępy powstały już jakiś czas temu, a ich usunięcie będzie trudniejsze).

Dopiero co powstałe rozstępy możesz zmniejszyć właśnie dzięki stosowaniu kolagenu, na przykład w kosmetykach. Pamiętaj jednak o tym, że efekty nie pojawią się od razu. Gojenie się skóry trwa dłuższy czas, co jest zupełnie normalne. Kosmetyki z kolagenem (lub boosterem kolagenu – więcej o nich dowiesz się z artykułu Kosmetyki z kolagenem i kwasem hialuronowym) uelastyczniają skórę, ale również pobudzają ją do produkcji tego kluczowego białka.

Najlepsze efekty uzyskasz jednak wtedy, kiedy połączysz miejscowe działanie kosmetyku razem ze skonsultowaną z lekarzem suplementacją kolagenu (wraz z witaminą C, E, A, cynkiem i krzemem) w formie tabletek lub kolagenowego napoju. Najlepiej przyswajalne są preparaty oparte na kolagenie morskim, ze względu na swoją niskocząsteczkowość. Suplementy tego typu działają na organizm od wewnątrz, stymulując produkcję własnego kolagenu. Dzięki temu skóra ma szansę znacząco się uelastycznić i ujędrnić.

Jak wzmocnić włókna kolagenowe?

Fakt nr 11. Profesjonalne zabiegi

Peptydy, witamina C i retinol to świetne składniki, które pomogą Ci w stymulowaniu komórek do odbudowy włókien kolagenowych. Musisz jednak pamiętać, że wysokie stężenia takich produktów mogą podrażniać delikatną skórę twarzy. Kuracje tego typu najlepiej stosować pod okiem specjalistki w gabinetach urody, dobierając odpowiednie zabiegi. Włókna kolagenowe można jednak wzmocnić we własnej łazience. Bezpieczne dbanie o elastyczność skóry jest banalnie proste!

Fakt nr 12. Krem z boosterem kolagenu jest lepszy od kremu z czystym kolagenem

Świetnym pomysłem jest stosowanie kosmetyków zawierających booster kolagenu. W ten sposób komórki skóry są stymulowane do produkcji nowych włókien, przywracając elastyczność i napięcie skóry. Booster kolagenu możemy znaleźć w kosmetykach do pielęgnacji twarzy: zarówno w kremach przeciwzmarszkowych na dzień, jak i w kremach przeciwzmarszczkowyh na noc. Żeby skóra mogła w pełni czerpać z potencjału kolagenu, dobrze jest sięgnąć po produkty, w których składnik ten nie występuje solo. W kosmetykach NIVEA® znajdziesz połączenie boostera kolagenu nie tylko z kwasem hialuronowym, ale przede wszystkim z boosterem elastyny. Sprawdź, co potrafi ten duet!. A czemu kosmetyki z czystym kolagenem nie są do końca skuteczne? Szczegółowo omawiamy ten aspekt we wspomnianym wcześniej artykule Kosmetyki z kolagenem i kwasem hialuronowym.

Kolagen i włókna kolagenowe – 13 kluczowych faktów

Fakt nr 13. Zadbaj o zbilansowaną dietę

Używanie kosmetyków z kolagenem lub suplementowanie tego białka to nie jedyny sposób na poprawę jakości skóry. Jak wzmocnić włókna kolagenowe? Oprócz dostarczania organizmowi czystego kolagenu, warto również wprowadzić do swojej diety produkty z wysoką zawartością witaminy A, C oraz E. To one stymulują organizm do syntezy tego cennego białka.