Medytacja dla początkujących – wszystko, co musisz wiedzieć!

Medytacja dla początkujących – wszystko, co musisz wiedzieć!

Medytacja redukuje napięcie, stres, niepokój i lęki. Pozwala się wyciszyć, uspokoić i skupić na rzeczach ważnych. Już kilka minut medytacji dziennie ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie. Dowiedz się wszystkich najważniejszych rzeczy o medytacji!

Medytacja dla początkujących – co warto o tym wiedzieć?

Współcześnie większość z nas żyje w nieustannym biegu i stresie. Praca, liczne obowiązki, problemy, kredyty i zobowiązania sprawiają, że Twoje myśli, nawet w chwilach relaksu i odpoczynku, skupiają się na przyszłości lub przeszłości. Przeprowadzasz ogrom procesów myślowych, dialogów wewnętrznych i wyobrażasz sobie szereg możliwych scenariuszy. Wszystko to tworzy chaos, który prowadzi do pogłębienia stresu, napięcia, a także nie pozwala się skoncentrować, myśleć kreatywnie czy skupić na szukaniu rozwiązań. To natomiast skutkuje problemami w relacjach z bliskimi, zmniejszeniem wydajności i efektywności w pracy, jak również niekorzystnie wpływa na twoje zdrowie i samopoczucie. I tu właśnie z pomocą przychodzi medytacja dla początkujących!

Medytacja dla każdego może być nieco inna. Wielu osobom kojarzy się z joginami, którzy całymi dniami siedzą ze skrzyżowanymi nogami i kontemplują. Nikt z nas nie ma jednak tyle czasu, aby poświęcić go na wielogodzinne wyciszanie i odstresowywanie. Dlatego medytacja prowadzona dla początkujących uczy adeptów przede wszystkim uważności i skupiania się na chwili obecnej. Uczy cieszyć się spotkaniem z przyjaciółką, zamiast tworzyć w głowie listę zadań do zrobienia po przyjściu do domu, czy też podziwiać widoki, zamiast chwytać za telefon i beznamiętnie robić zdjęcie. Pomaga też wykonywać wieczorne zabiegi pielęgnacyjne z troską, a także z uważnością nakładać żele pod prysznic, kremy do ciała czy kremy do twarzy. Wszystko po to, by móc się zrelaksować, poczuć swoje ciało, a także zadbać o siebie. Wykonywanie codziennych rytuałów to świetny pomysł na trenowanie uważności, o którym piszemy w naszym artykule: Mindfulness – co to jest i jak zacząć?

Medytacja w domu dla początkujących może przynieść szereg dobroczynnych efektów. Z jej pomocą zmniejszysz stres, napięcie, a także dostrzeżesz piękne momenty w swoim życiu. Co więcej, dostrzegając pozytywne chwile poczujesz się szczęśliwa, spełniona i zaopiekowana.

Medytacja – rodzaje

Medytacja – rodzaje

Medytacja wykonywana codziennie pozwala oczyścić umysł z chaosu i natłoku myśli. Dzięki takiemu zresetowaniu poczujesz się zrelaksowana, bowiem nieprzyjemne napięcie ustąpi, a Ty będziesz miała szansę spojrzeć na problemy czy zadania z innej perspektywy. To natomiast sprawi, że łatwiej będzie Ci nie tylko znaleźć rozwiązania i pomysły, ale również z powodzeniem wprowadzić je w życie.

Medytacja poranna pozwoli ci się odpowiednio przygotować na cały dzień pracy czy nauki. Dzięki niej będziesz gotowa na nowe wyzwania, kreatywna i otwarta na świeże pomysły. Co więcej, medytacja wdzięczności, zwłaszcza ta poranna, doda ci ogromu energii i pozytywnie nastroi na resztę dnia. To właśnie ćwicząc wdzięczność, możesz dostrzec wszystkie pozytywne momenty w swoim życiu, docenić dokonania i poczuć się zrealizowana jako kobieta. To bardzo ważne, bowiem my kobiety często zapominamy o sobie, swoich potrzebach i marzeniach.

Co ważne, bardzo często oceniamy się zbyt surowo, wytykając sobie wszystkie drobne potknięcia, niepowodzenia czy mankamenty urody. Medytacja miłości, zwłaszcza do siebie, pozwoli odzyskać równowagę i docenić się za to, ile dokonałaś i jak piękną oraz fantastyczną jesteś kobietą. Czasem wystarczy niewiele: zakup nowej bielizny, która poprawi twoje samopoczucie, balsamy nawilżające nałożone z czułością czy wyjazd na krótkie wakacje nad wodą. Jeśli zdecydujesz się na urlop, pamiętaj, aby troszczyć się o siebie również na miejscu. Nie zapomnij zabrać ze sobą kremów z filtrem, a także stosować odpowiedniej pielęgnacji.

Medytacja wieczorna pozwala natomiast przygotować się na sen. Działa relaksująco, wyciszająco, odprężająco, a także wycisza niepotrzebny bieg myśli. Dobrym pomysłem jest również medytacja odpuszczania. Do czego jest potrzebna? Czasem bierzesz na swoje barki zbyt wiele zadań i obowiązków. Co więcej, wymagasz od siebie perfekcjonizmu. To sprawia, że szybko się wypalasz i załamujesz, kiedy coś nie idzie po twojej myśli. Medytacja odpuszczania pozwala docenić siebie za to, co zrobiłaś i uniknąć rozpamiętywania drobnych niepowodzeń.

Medytacja dla początkujących – co warto o tym wiedzieć?

Medytacja dla początkujących – krok po kroku

Nie wiesz jak zacząć medytować? Chcesz nie tylko trenować uważność, ale i umieć kontrolować swoje myśli? Tu pomocna może się okazać książka o medytacji dla początkujących, dzięki której nabędziesz umiejętności pozwalające coraz bardziej świadomie praktykować uważność, a następnie opanować trudną sztukę kontroli własnego umysłu. Pamiętaj, aby kierować się zasadą małych kroczków i nie przyspieszać tego procesu. W przeciwnym razie możesz bardzo szybko zniechęcić się do kontemplacji. Dlatego jeżeli umiesz wyciszyć się jedynie na 30-40 sekund, ciesz się tym i czerp radość z medytacji. Pamiętaj również, aby szukać własnych sposobów na wyciszanie i relaks. Dzięki temu będziesz robić to tak, jak lubisz i jak sprawia Ci przyjemność.

Medytacja poranna dla początkujących

Medytacja dla początkujących krok po kroku

Na początku możesz mieć trudności z uzyskaniem „czystego umysłu”. Do Twojej głowy będą próbowały się wkradać niepotrzebne myśli, które będą zakłócać spokój. Ważne jest jednak to, aby się nie poddawać, nie zniechęcać i przede wszystkim nie obwiniać za to, że wytrzymujesz jedynie kilka sekund, a nie kilka minut, tak jak sobie założyłaś. Pamiętaj, wszystko w swoim czasie, a im częściej będziesz ćwiczyć, tym łatwiej będzie Ci utrzymać stan „niemyślenia”. Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na to, jak zacząć medytować.

  1. Znajdź sobie zaciszne miejsce w domu. Możesz usiąść na podłodze ze skrzyżowanymi nogami, rozsiąść się w wygodnym fotelu lub po prostu położyć na łóżku. Ważne, aby było Ci wygodnie i nic Ci nie przeszkadzało. W tym celu warto założyć luźne ubrania, które nie będą krępowały ruchów.
  2. Zamknij oczy i wsłuchuj się w dźwięki mieszkania np. tykający zegar lub te dochodzące zza okna. Jeśli jest ładna pogoda, warto wyjść na balkon lub udać się na spacer do lasu. Bez względu na to, która opcję wybierzesz, staraj się wsłuchiwać się w śpiew ptaków, szum drzew czy po prostu odgłosów osiedla. Takie ćwiczenia uczą obecności i delektowania się chwilą. Pozwól również całą sobą poznawać otoczenie: poczuj swój ciężar na ziemi, wiatr mierzwiący twoje włosy czy dotknij trawy stopami.
  3. Dobrym treningiem uważności jest spożywanie posiłków. Wiele osób jada przed telewizorem czy komputerem, przez co nie delektuje się smakiem, zapachem czy teksturą pożywienia. Co więcej, mają też trudności z tym, żeby zapanować nad podjadaniem, a to właśnie głównie z tego względu, że nie skupiają się na jedzeniu. Uważne jedzenie to nie tylko świetny pomysł na trening uważności, ale i delektowanie i smakowanie potraw.
  4. Jeżeli masz problemy z zaśnięciem, warto włączyć relaksującą muzykę. Dobrym wyborem mogą okazać się dźwięki gongów i mis, które działają kojąco na stargane nerwy i szybko relaksują spięte ciało.

Medytacja dla początkujących krok po kroku

Medytacja relaksacyjna dla początkujących – ćwiczenia

Jak zacząć swoją przygodę z medytacją? Ćwiczenia i jeszcze raz ćwiczenia! Medytacja relaksacyjna dla początkujących to nieustanny trening, który prowadzi do samodoskonalenia. Zacznij od prozaicznie prostych technik, które wprowadzą cię w świat kontroli myśli. „Prozaicznie” prostych, bowiem w rzeczywistości bywają one dość wymagające. 

Na początek sprawdzi się medytacja oddechu. Polega ona na skupianiu i wsłuchiwaniu się w swój oddech. Bierzesz głęboki wdech, a następnie stopniowo, powoli wypuszczasz powietrze. Możesz przy tym w myślach liczyć długość oddechu np. do 4 lub posłużyć się aplikacją, która będzie to robiła za Ciebie. Wydaje się to łatwe, ale na początku może przysporzyć nieco trudności w skupieniu.

Kolejnym dobrym pomysłem może okazać się joga. Medytacja dla początkujących generuje nierzadko problemy ze skupianiem się lub trenowaniem „niemyślenia”, dlatego pomocna może okazać się asana – pozycja w jodze. Jeżeli jednak nie masz doświadczenia w temacie jogi, idealnym wyborem będą po prostu ćwiczenia rozciągające, które podobnie jak asany pozwalają się wyciszyć i zrelaksować. W artykule Ćwiczenia rozciągające w 12 pytaniach i odpowiedziach znajdziesz wiele przydatnych informacji o tym, jak efektywne ćwiczyć oraz dlaczego warto rozciągać się codziennie.

Obie zaprezentowane propozycje to idealne sposoby na stres. Medytacja dla początkujących wykonywana systematycznie sprawi, że znacznie szybciej będziesz kontrolować przepływ uporczywych myśli, a w sytuacjach napięcia czy zdenerwowania będziesz znacznie łatwiej osiągać spokój ducha. Medytacja, ćwiczenia, a także praktykowanie wdzięczności i odpuszczania pozwolą stać się bardziej pozytywnym i zdrowszym. Dzięki medytacji na stres twoje ciało zacznie lepiej funkcjonować, poziom kortyzolu ulegnie zmniejszeniu, a ty w końcu będziesz mogła cieszyć się życiem i drobnymi przyjemnościami.

Medytacja relaksacyjna dla początkujących – ćwiczenia

Medytacja poranna dla początkujących

Medytacja na dobry dzień? Zdecydowanie warto! Okazuje się, że medytacja poranna korzystnie wpływa na samopoczucie, poprawia pamięć, koncentrację i wspomaga kreatywność. Co więcej, poranna medytacja wraz z systematycznym ćwiczeniem wdzięczności pozwala skupić się na rzeczach ważnych, podejmować lepsze decyzje, a także odrobinę zdystansować się od problemów, spoglądać na nie z innej perspektywy.

Oprócz tego ćwiczenie wdzięczności umożliwia zmianę podejścia do samego siebie. Dzięki niemu uczysz się traktować siebie z należytym szacunkiem i wyrozumiałością. Czasem o tym zapominamy, przez co jesteśmy dla siebie zbyt surowe. Łatwiej jest siebie krytykować i wypominać sobie błędy, jednak czy tak samo zachowałabyś się wobec bliskiej osoby? Medytacja wdzięczności uczy traktować siebie jako swoją najlepszą przyjaciółkę i tym samym być dla siebie łagodniejszą.

Warto również wprowadzić do swojej codziennej rutyny afirmacje. Te mają na celu nie tylko zwiększyć pewność siebie czy wpłynąć na samoocenę, ale także uzmysłowić sobie, czego tak naprawdę chcesz od życia i przybliżyć Cię do realizacji marzeń.

Czasem zdarza się tak, że masz pewne pragnienia, ale przez to, że nie są one dokładnie sprecyzowane, nie wiesz jak możesz je zrealizować. Efekt? Jesteś nieszczęśliwa, bo w Twoim życiu nic się nie dzieje. Tyle tylko, że tak naprawdę nie może się nic zdarzyć, bo przecież nie wiesz, jak dążyć do spełnienia własnych marzeń. Afirmacje mają ci pomóc odnaleźć cele, ale również je urzeczywistnić. Co więcej, mogą pomóc ci również pozbyć się kompleksów. W jaki sposób?

Spisz na kartce swoje marzenia czy cechy charakteru, pamiętaj jednak, aby unikać stwierdzeń typu „będę” czy „zrobię”, zamiast tego kreuj afirmację „jestem” lub „robię”. Ważne jest również to, aby stwierdzenia, które zapiszesz na kartce, wypowiadać z przekonaniem, wiarą i precyzją. Marzenia i cechy muszą być konkretne np. „jestem pewna siebie”, jestem atrakcyjna”, „mam wspaniałych przyjaciół”, „jestem zdrowa”, „mam cudowną rodzinę”, „mam piękny dom”. Listę pragnień możesz czytać podczas porannej medytacji lub nagrać je sobie na dyktafon i odsłuchiwać.

Medytacja dla początkujących – krok po kroku

Medytacja uzdrawiająca – co warto wiedzieć?

Medytacja uzdrawiająca, praktykowana systematycznie, przynosi niezwykłe efekty dla naszego zdrowia i samopoczucia. Pozwala uwolnić się od negatywnych emocji, które zużywały twoją energię i sprawiały, że czułaś się zła, nieszczęśliwa, smutna i zmęczona. Pozbycie się lub wyciszenie dręczących myśli przynosi spokój. Dzięki temu Twój organizm przestaje produkować ogromne ilości kortyzolu – hormonu odpowiedzialnego za stres, a wszystkie układy – oddechowy, pokarmowy, nerwowy czy sercowo-naczyniowy – zaczynają pracować znacznie wydajniej.

Medytacja uzdrawiająca to tak naprawdę wykonywanie ulubionych ćwiczeń relaksujących lub po prostu wsłuchiwanie się w swój oddech. Możesz przybrać pozycję siedzącą ze złożonymi na krzyż nogami lub położyć się na macie. Medytację na leżąco możesz również wykonać na łóżku, tuż przed zaśnięciem. Ta może okazać się idealna dla tych, którzy dopiero zaczynają lub wątpią w jej skuteczność.

Medytacja relaksacyjna, poza wyciszeniem, pozwala zmniejszyć napięcie mięśni, zredukować bóle, zwłaszcza karku, pleców i ramion, a także poradzić sobie z lękami czy problemami z bezsennością. Co więcej, dzięki odprężeniu zmniejsza się ciśnienie krwi, poprawia trawienie, a cały układ pokarmowy zaczyna działać znacznie sprawniej. Medytacja zdrowia jest polecana wszystkim tym, którzy na co dzień borykają się bólami somatycznymi czy problemami gastrycznymi lub z układem sercowo-naczyniowym.

Medytacja uzdrawiająca – co warto wiedzieć?

Medytacja w ciąży

Z dobrodziejstw medytacji korzystają również kobiety w ciąży. Dzięki niej zredukujesz stres i jego zgubny wpływ na zdrowie swoje i maluszka, a także zmniejszysz nieprzyjemne objawy ciąży, czyli uporczywe napięcie czy huśtawki nastrojów. Ponadto, medytacja usprawni przepływ krwi, poprawi pracę hormonów oraz układu nerwowego. Co ważne, praca z oddechem przygotuje Cię na poród, dzięki czemu znacznie łatwiej opanujesz stres i związane z nim nieprzyjemne emocje. Oprócz tego trening uważności sprawi, że będziesz lepszą, bardziej obecną mamą, która potrafi delektować się chwilami z maluszkiem.

Jeżeli jednak wciąż masz trudności z medytacją i resetowaniem, koniecznie dowiedz się, jak się relaksować i radzić sobie z napięciem. W artykule znajdziesz rady, jak rozpoznawać stres oraz jakie techniki będą pomocne przy jego rozładowywaniu.

Medytacja w ciąży

Pamiętaj również, aby w trakcie ciąży wykonywać medytację miłości, wdzięczności oraz odpuszczania. To trudny i wymagający okres w twoim życiu, dlatego w trakcie jego trwania powinnaś troszczyć się o siebie i swój komfort. Staraj się również czasem nieco poluzować zbyt napięty grafik zadań i pozwól sobie cieszyć się ciążą. W chwilach napięcia rób przyjemną, relaksującą kąpiel z pianą, kolację przy świecach z ulubionymi daniami czy seans filmowy z ukochanym. Jeżeli czujesz, że potrzebujesz wsparcia lub po prostu wygadania się, zaproś przyjaciółkę na babski wieczór, podczas którego oddacie się drobnym przyjemnościom, a więc np. zrobicie sobie maseczki oczyszczające, nałożycie nawilżające serum do twarzy czy pomalujecie paznokcie.

Warto również praktykować jogę. Ta nie tylko pozwala się zrelaksować, ale i ma dobroczynny wpływ na zdrowie. Co więcej, po urodzeniu malucha możesz razem z nim ćwiczyć i rozciągać się. Z artykułu Joga w domu – jak ćwiczyć z dzieckiem? 13 prostych asan dowiesz się, jak wykonywać asany oraz dlaczego warto ćwiczyć z dzieckiem jogę.